مقالات اموزشی

بهترین لنزهای دوربین هر برند بر اساس ژانرهای عکاسی – مرکز دوربین دیجیتال

بهترین لنزهای مناسب عکاسی پرتره

کانن : Canon EF 85mm f/1.2L II USM

یکی از بهترین لنزهای دوربین پرایم بی شک همین مورد است. می‌توان گفت نزدیک‌ترین زاویه به چشم انسان را از طریق یک دوربین فول فریم، با لنز 85 میلی‌متری می‌توان به دست‌آورد. البته این فاصله کانونی در دوربین‌های کراپ سنسور بیشتر می‌شود.

دیافراگم فوق‌العاده f/1.2 در این لنز می‌تواند پس زمینه‌هایی محو با بوکه‌های شگفت انگیز به وجود آورد که برای عکاسی پرتره ایده‌آل است. در این لنز متأسفانه از لرزشگیر استفاده نشده است و احتمالا برای عکاسی با آن به سه‌پایه نیاز پیدا خواهید کرد.

قیمت این لنز نسبتا بالاست و به عنوان جایگزین آن با قیمتی بسیار پایین‌تر می‌توانید Canon EF 50mm f/1.8 STM Lens یا Canon EF 85mm f/1.8 USM را تهیه کنید که هر دو با توجه به قیمت پایین‌تر، ارزش خرید بسیار بالایی دارند.

نیکون : Nikon AF-S NIKKOR 85mm f/1.4G

85 میلیمتری f/1.4 از رده بالاترین لنزهای نیکون به حساب می‌آید که دیافراگم گسترده‌ای داشته و می‌تواند پس زمینه‌ای محو با بوکه‌های جذاب به وجود آورد. همانطور که توضیح دادم، فاصله کانونی 85 میلیمتری در دوربین‌های فول فریم نزدیک‌تری زاویه دید به انسان را دارند و به همین دلیل می‌توانند سوژه را به طبیعی‌ترین صورت ممکن ثبت کنند.

قیمت این لنز نسبتا مناسب است، اما به عنوان یک نمونه جایگزین ارزان‌تر می‌توانید Nikon 50mm f/1.8G AF-S را در نظر داشته باشید.

سونی : Sony 85mm f/1.4

این لنز دیافراگم گسترده‌ای داشته و با توجه به زاویه دیدی که به وجود می‌آورد، عملکردی فوق‌العاده برای عکاسی پرتره دارد. البته شاید پیدا کردن لنزهای سونی در ایران کمی مشکل باشد، اما این یکی از بهترین لنزهای با کیفیت این کمپانی محسوب می‌شود.

سیگما : Sigma 85mm f/1.4 DG HSM Art

سیگما این لنز را به طور اختصاصی برای عکس‌برداری پرتره طراحی کرده است.پنجمین عضو مجموعه لنز‌های Art سیگما با حداکثر بازشدگی دهانه دیافراگم تصاویری جذاب با عمق میدانی بسیار کم و پس زمینه‌ای از بوکه های نرم و محو ایجاد می‌کند. به علاوه این مقدار بازشدگی دیافراگم، عکس برداری در شب یا محیط‌های کم‌نور را راحت کرده است.

در ساختار اپتیکی این لنز از دو المان FLD و یک المان خاص دیگر برای کاهش پراکندگی و شکست نور استفاده شده است. پوشش مخصوص چندلایه‌ای که سطح عدسی‌ها را فرا گرفته‌است امکان بروز پدیده flare و ghosting را به حداقل میزان خود رسانده است.

سیستم فوکوس خودکار f/1.4 DG HSM Art از عملکرد سریع و دقیقی برخوردار است. همچنین هنگام استفاده از فوکوس خودکار، کم‌ترین صدای مزاحمی تولید خواهد شد. دیافراگم این لنز از ۹ تیغه دایر‌ه‌ای تشکیل شده است که باعث می‌شود بوکه‌هایی نرم و محوی در تصویر به ثبت برسد.

تامرون : Tamron SP 85mm f/1.8 Di VC USD

لنز 85 میلیمتری پرایم معمولا به عنوان یک لنز مخصوص عکاسی پرتره شناخته می‌شود و احتمالا یکی از دلایلی که کاربران می‌خواهند از چنین لنز‌هایی استفاده کنند دستیابی به محو شدگی پشت سوژه و بوکه زیاد آنهاست. به همین دلیل در این لنز از یک دیافراگم ۹ تیغه‌ای مدور استفاده شده تا بوکه‌ای کاملا دایره‌ای و زیبا را در تصاویر ایجاد کند. حداقل دیافراگم این لنز f/16 و نزدیک‌ترین فاصله فوکوس برای آن ۸۰ سانتی‌متر است.

بهترین لنزهای مناسب عکاسی خبری و ورزشی

کانن : Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM

یکی از بهترین لنزهای دوربین کانن 70-200 f/2.8 است که می‌توانید کیفیت بسیار بالایی را برایتان به ارمغان بیاورد. این لنز از سری L کانن به حساب می‌آید که بالاترین رده لنزهای این شرکت هستند.

لرزشگیر به کار رفته در این لنز از نوع اولترا سونیک است که می‌توان لرزش را تا سه استاپ کاهش دهد. این برای عکاسی خبری بسیار مهم است، چرا که در اکثر شرایط امکان استفاده از سه‌پایه برای دوربین وجود ندارد.

دیافراگم این لنز از نوع 8 تیغه است و می‌تواند پس زمینه‌ای کاملا محو با بوکه‌های جذاب را برایتان به وجود بیاورد. روی خود لنز نیز جایگاهی برای اتصال سه‌پایه یا تک پایه وجود دارد که بسیار کاربردیست. به عنوان بهترین جایگزین ارزان قیمت آن می‌توانم لنز کیت Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS USM را معرفی کنم که امکانات خوبی را در اختیارتان قرار می‌‎دهد.

نیکون : NIKKOR 70-200mm f/2.8E FL ED VR

موتور فوکوس سریع و بی صدای این لنز، آن را به گزینه‌ای فوق‌العاده جذاب تبدیل کرده است. همچنین لرزشگیر به کار رفته در آن، آنقدر خوب است که می‌تواند لرزش را تا حد زیادی از بین ببرد. با نصب آن روی دوربین‌های کراپ فریم زاویه دیدی معادل حدودا 105-300 خواهید داشت.

با توجه به دیافراگم گسترده‌ی این لنز، می‌تواند عکس‌هایی با پس زمینه محو و بوکه‌های جذاب ثبت کند. اما قیمت این لنز بسیار بالا بوده و اگر نمی‌توانید آن را تهیه کنید، گزینه‌هایی مثل Nikon AF-S 18-140mm f/3.5-5.6G ED DX VR نیز می‌توانند برایتان مناسب باشند.

سونی : Sony 70-200mm f/4

این لنز کوچک و سبک فول‌فریم با مانت E برای عکاسان علاقه‌مند و افراد حرفه‌ای گزینه‌ای عالی است. انواع عدسی‌های AA (Advanced Aspherical)، Super ED‌ و ED در ساختار این لنز زوم سری G استفاده شده‌ است.

پوشش‌های سطحی Nano AR سونی، بازتابش‌های داخلی را به حداقل می‌رسانند. دیافراگم لنز دارای 9 تیغه است تا قسمت‌های فوکوس‌نشده‌ی تصویر (بوکه) به‌زیبایی بازنمایی شود. سیستم لرزشگیر داخلی لنز کارکردی عالی و بی‌دردسر دارد، و لنز در مقابل غبار و رطوبت مقاوم است. این یکی از بهترین لنزهای دوربین سونی برای عکاسی ورزشی و خبری است.

سیگما : Sigma 70-200mm f/2.8 EX DG OS HSM

این لنز جزو بهترین لنزهای سیگما به حساب می‌آید و عملکردی عالی در هر زمینه دارد. دو عدسی FLD، به‌همراه سه عدسی SLD، باعث تصحیح رنگ و جلوگیری از خطاهای Aberration می‌شوند. با وجود تمامی فناوری‌های جدید این لنز، اندازه‌ی آن از مدل قبلی کوچکتر است و فقط 20 سانتی‌متر طول دارد.

این لنز برای انواع عکاسان حرفه‌ای و نیمه‌حرفه‌ای قابل استفاده است، و دیافراگم سریع آن باعث کارکرد عالی، حتی در شرایط کم‌نور، و هنگام عکاسی از سوژه‌های سریع، می‌شود. موتور فوکوس خودکار فراصوتی (HSM) این لنز باعث فوکوس خودکار سریع و بی‌صدا می‌شود. امکان تغییر دستی فوکوس، پس از فوکوس خودکار، همواره وجود دارد.

پوشش‌های سطحی چندلایه‌ی عدسی‌های این لنز، باعث جلوگیری از تشعشعات اضافی (Flare) و پدیده‌ی شبح‌وارگی (Ghosting) می‌شوند.حداقل فاصله‌ی فوکوس این لنز 140سانتی‌متر، و حداکثر بزرگ‌نمایی آن 8 : 1 است. دیافراگم این لنز 9 تیغه دارد، تا قسمت‌های فوکوس‌نشده‌ی تصویر (بوکه) به‌زیبایی بازنمایی شود.

تامرون : Tamron SP 70-200mm f/2.8 Di VC USD G2

این لنز تله زوم دارای محدوده فاصله کانونی بسیار مناسبی است که آن را به لنز مناسبی برای انواع کاربردها تبدیل می‌کند. ویژگی اصلی این لنز خاص حداکثر بازشدگی دیافراگم f/2.8 ثابت در تمامی فواصل کانونی است که عکاسی در نور کمتر و دسترسی به عمق میدان مناسب در تمامی فواصل کانونی را ممکن می‌سازد.

عملکرد فوکوس سریع و روان باعث شده این لنز به یکی از بهترین گزینه‌ها برای عکاسی ورزشی و خبری تبدیل شود. همچنین قابلیت مقاومت در برابر رطوبت و گرد و خاک از دیگر ویژگی‌های این لنز است که آن را برای عکاسی حیات وحش نیز مناسب می‌سازد.

بهترین لنزهای مناسب عکاسی منظره و طبیعت

کانن : Canon EF 24-105mm F/4.0 L IS USM

برای عکاسی طبیعت شما به لنزی نیاز دارید که علاوه بر قابلیت زوم، در کمترین فاصله کانونی بتواند زاویه دید گسترده‌ای را برایتان به ارمغان بیاورد. به همین جهت لنز 24-105 کانن می‌تواند گزینه مناسبی باشد. لرزشگیر این دوربین نیز عملکردی فوق‌العاده دارد.

همچنین فوکوس خودکار برای این دوربین در نظر گرفته شده عملکردی روان و سریع دارد. البته بهتر است در کنار این لنز، یک نمونه واید هم برای خودتان تهیه کنید، برای مثال Canon 16-35 f/2.8L III USM، چرا که در عکاسی طبیعت به کارتان خواهد آمد.

نیکون : Nikon AF-S NIKKOR 24-120mm f/4G ED VR

این لنز مناسب دوربین‌های فول فریم طراحی شده، اما می‌توان از آن روی بدنه‌های کراپ سنسور هم استفاده کرد. این لنز زاویه دید خوبی در حالت واید دارد و می‌تواند گزینه‌ای مناسب برای عکاسی طبیعت باشد.

سونی : Sony 24-70mm f/2.8

میزان فاصله کانونی این لنز چه در حالت واید و چه در نهایت زوم، برای عکاسی طبیعت بسیار عالیست. فوکوس فوق‌العاده سریع، امکان ثبت تصاویری شارپ، پس زمینه‌های محو با بوکه‌های شگفت انگیز و کیفیت ساخت بسیار بالا، از ویژگی‌های اصلی این لنز محسوب می‌شود.

سیگما : Sigma Art 24-70mm f/2.8 DG OS HSM

زاویه باز این لنز، آن را برای عکاسی از منظره و طبیعت به یکی از بهترین گزینه‌ها تبدیل کرده است. سیستم فوکوس در لنز sigma 24-70 mm از موتور فوکوس بسیار سریع و بی‌صدای HSM استفاده شده که به کمک آن عمل فوکوس بسیار نرم، بی‌صدا و سریع انجام می‌گیرد.

همچنین این مجهز به سیستم فوکوس دستی همیشگی می‌باشد که درصورت نیاز با چرخاندن حلقه‌ی فوکوسی حین فوکوس خودکار قادر به فوکوس دستی خواهید بود. عدسی ها سیگما برای افزایش کیفیت در این لنز زوم از اپتیک بسیار پیشرفته‌ای استفاده کرده است.

سیگما در این لنز از ۱۹ عدسی در ۱۴ گروه استفاده کرده که از این میان تعداد ۳ عدسی از نوع SLD و ۴ عدسی از نوع Aspherical یا غیرکروی است که منجر به اصلاح پراکندگی‌های رنگی و ایجاد شارپنس لبه‌به‌لبه در تصاویر می‌شوند. همگی این عدسی‌ها حاوی پوشش اختصاصی و پیشرفته‌ی چند لایه هستند که به کمک آن‌ها پدیده‌ی شبح‌وارگی و فلر کاهش میابد و تصاویر پرکنتراست ‌تر و شارپ ‌تر ثبت می‌شوند.

تامرون : Tamron SP 24-70mm f/2.8 VC USD

این لنز دارای ۱۷ عنصر اپتیکی در ۱۲ گروه است. دیافراگم آن دارای ۹ عدد تیغه بوده، باز‌ترین دیافراگم آن f/2.8 بوده و بسته‌ترین مقدار آن f/22 است. برای جبران لرزش دست در هنگام عکاسی، این لنز مجهز به سیستم جبران لرزش (VC) است.

سیستم رانش فوکوس از فن‌آوری رانش اولتراسونیک (USD) استفاده می‌کند. در این لنز از مکانیسم جدید جبران لرزش به نام روش کویل متحرک استفاده شده است. در این سیستم از آهن‌ربای متحرک استفاده می‌شود. این لنز برای عکاسی طبیعت ایده‌آل است.

دیدگاهتان را بنویسید